21 en 22. De River Lodge, Tongariro NP - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Marjolein Urk - WaarBenJij.nu 21 en 22. De River Lodge, Tongariro NP - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Marjolein Urk - WaarBenJij.nu

21 en 22. De River Lodge, Tongariro NP

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

13 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Donderdag en vrijdag 12/3 en 13/3
Helaas hebben we de volgende ochtend al de 9:15 boot terug naar het vasteland. We gaan weg zoals we gekomen zijn en staan dus algauw weer op het strand van Paraparaumu met trekker en boot.

We gaan verder op onze reis naar het noorden, maar moeten daarbij wel iets meer het binnenland in. Reinder heeft bedacht dat we eerst een scenic route pakken recht omhoog, en dan een haakse bocht naar het binnenland maken, richting Tongariro National Park. Deze scenic route is langs de Whanganui river (die stroomt door Whanganui National Park). Op de route is behalve de schitterende uitzichten, ook van alles te zien van de maori cultuur. Af en toe stoppen we en maken we foto's. Er heerst hier een serene rust. We komen in de uren dat we hier vertoeven nog geen 10 andere suto's tegen!
We wáren het er samen over eens dat het zuidereiland inderdaad mooier is dan het noordereiland. Maar Kapiti island en dit NP zijn toch wel weer schitterend hoor!

Halverwege de dag begint het onverwacht te regenen. Gelukkig hebben wij al een behoorlijk aantal foto's geschoten vóór de regen. Als het net een beetje droog is komen we aan bij de River Lodge, hier gaan we twee nachten doorbrengen. En als het weer de volgende dag een beetje meezit, gaat Reinder de Tongariro Alpine crossing lopen.

De volgende dag om zeven uur wordt Rein opgepikt door de shuttle, om naar het startpunt van zijn wandeling gebracht te worden. Ik zal hem pas om een uur of zes weer terug zien, en heb dus zelf een broodnodige rustdag. Het blijkt onverwacht een schitterende zonnige wandeling voor Reinder te worden! Hieronder schrijf ik zijn relaas:

Tegen negenen kan ik starten, er is een onbewolkte lucht. Na een uurtje kom ik langs de zwarte berg die Mount Doom voorstelt,min de Lord of the Rings. Je loopt door een spectaculair vulkanisch landschap, deze wandeling is echt totaal anders dan alle andere wandelingen. Als ik van Mount Doom een foto wil maken, zie ik hem voor mijn ogen in enkele minuten helemaal dichttrekken. Zó snel kan het weer hier dus omslaan. Ik heb dus een foto mèt dreigende wolken.
Mount Tongariro ligt nog wel in de zon, dus ik besluit zonder pauzes, zonder eet- of drinkstops naar boven te gaan om nog zoveel mogelijk goed te kunnen zien. Dat blijkt een goed plan, want ik zie nog nèt de (twee groene en één blauwe) kratermeertjes, de Emerald lakes, in de zon èn mount Tongariro zelf is ook volledig in de zon. Van een jongen die hier wel vaker komt hoor ik dat dit echt zelden gebeurt!
Alle rotsen en pools die ik tegenkom, hebben extreem bijzondere kleuren, het lijkt wel buitenaards!
Omdat ik me natuurlijk best gehaast heb naar boven toe, èn omdat ik bij het dalen een techniek vind om ook vrij snel te kunnen dalen, ben ik vrij vlot klaar. Tot nu toe was dit inderdaad de mooiste dagwandeling van Nieuw Zeeland, zoals hij ook in de boekjes staat beschreven. Ik geloof niet dat ik iets nòg bijzonderders mee ga maken!

  • 13 Maart 2015 - 14:45

    Helma Ruiters:


    Dank je wel voor de mooievogelsfoto's.Dit woord kent de PC niet maar jullie begrijpen het wel.Reinder fijn te horen dat je zo geboft hebt met de meren in de zon . Marjolein heb jij een goede rustdag gehad? In mijn ogen doe je nog heel veel.Je bent ook wel een doorzetter.
    Mijn schildklier werkt niet zoals het moet mét de nodige verschijnselen. Heb ik iets om aan te werken!
    Eindelijk weer eens een gewoon eitje en een windei van mijn twee kipjes gehad.Leuk.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes. Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Account van Reinder en Marjolein van Urk, woonplaats Terschelling.

Actief sinds 07 Feb. 2015
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 16274

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Nieuw Zeeland 2015

Landen bezocht: