15, 16 en 17: Nelson en Abel Tasman NP - Reisverslag uit Mapua, Nieuw Zeeland van Marjolein Urk - WaarBenJij.nu 15, 16 en 17: Nelson en Abel Tasman NP - Reisverslag uit Mapua, Nieuw Zeeland van Marjolein Urk - WaarBenJij.nu

15, 16 en 17: Nelson en Abel Tasman NP

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

08 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Mapua

6/3
We gaan geen dag te laat weg, deze ochtend stormt en regent het zelfs plotseling in Kaikoura. We zetten koers naar een klein plaatsje bij Nelson, genaamd Mapua. Onderweg nog even een blik op de seals, die met de storm wel wat minder speels lijken, maar ook weer niet ongerust of zelfs maar onrustig.
In storm en regen rijden we snel door naar onze overnachtingsplek. Om een uur of vier arriveren we. Het blijkt weer een prachtige plek te zijn, boven op een heuvel met 360 graden uitzicht. Het weer is hier prima, kalm en zonnig, hoewel men de ochtend ook hier een storm met hoosbuien gehad heeft. En dat gebeurt hier niet zo vaak, dus men is nogal geschrokken.

We krijgen een heel eigen cottage, met behoorlijk gevulde keuken, en de gastvrouw Marian bakt koekjes voor ons. We krijgen eieren van haar kippen en veel te veel fruit uit haar eigen tuin. In de koelkast staat appelsap die ze ook weer zelf heeft gemaakt uit haar eigen fruittuin! Aan de voorkant kijken we uit op de Tasman Bay, en aan de achrerkant op de bergen. Dit zijn geen normale overnachtingsplekken, dit is pure 5 sterren klasse!
We krijgen te horen dat het zaterdag niet geweldig weer wordt. Toch willen we graag naar de beroemde zaterdagmarkt van Nelson.

7/3
Het is inderdaad regenachtig dus we staan op ons dooie akkertje op en ontbijten (self-catered hier) ook rustig.
Als we bij de markt aankomen is het meteen duidelijk dat het weer een aantal standhouders weggehouden heeft. We lopen een half uurtje rond en dan begint het ècht te zeiken, en steekt ook weer een harde wind op.

Terwijl wij schuilen in een groot warenhuis zien we de standhouders stuk voor stuk hun boeltje pakken. Dit is ze te dol. En zo kan het gebeuren dat de beroemde Nelson zaterdagmarkt deze afgelopen zaterdag zijn uren niet volmaakt.....

We struinen nog wat in Nelson rond, regen is niet zo'n ramp als je winkelt. We eindigen bij het visitors centre, waar we boeken voor zondag: de boot en een wandeling in Abel Tasman NP. De hele boottocht (heen en weer!) voor mij, en een enkeltje naar Torrent Bay voor Rein, waar vandaan hij in 6 uur terug zal hiken, inclusief een uitstapje naar Cleopatra's pool. Gelukkig lijkt het hier morgen weer prima weer te worden, terwijl de rest van NZ zo ongeveer in wolken van regen verscholen blijft.

Bij het heerlijke cottage aangekomen beseffen we wat een geluk we hebben met zo'n lekker ruim huisje waar je helemaal je eigen gang kunt gaan. Extra fijn als het weer even niet meezit. De was is helemaal gedaan zodat we er weer een week of twee tegenaan kunnen.

8/3
Om 10:30 pakken we de boot naar Abel Tasman NP. Ik ga ruim drie uur genieten van het uitzicht in de "full scenic cruise" terwijl Rein halverwege zal uitstappen om terug te hiken via de Abel Tasman coastal track. Zo gezegd zo gedaan. Rein stapt uit bij Torrent Bay en loopt vandaar naar Cleopatra's pool. En dan naar het eindpunt. Hij ziet prachtige strandjes en een mooi bos. Door het mooie weer zijn er meerdere kleuren blauw in de lucht en de zee, en deze combineren geweldig met de verschillende kleuren groen van de bossen. Hij heeft het geluk dat hij met laag water bij Thin Line Bay aankomt, waardoor hij een van de mooiste strandjes die hij ooit gezien heeft kan bezoeken.
Voor mij is het uitzicht vanaf zee ook fenomenaal.
Kortom: mooi, mooier, MOOIST. Roland, je hebt helemaal gelijk, een majestueus National Park!
Kijk naar de foto's en overtuig jezelf.

Ik wacht Rein op bij het einde van zijn track (jawel, voor het éérst zelf gereden in NZ, omdat ons startpunt elders is dan zijn eindpunt!). Zijn track zou 6 uur duren, maar Rein doet het in vijf, terwijl de fotocamera èn de filmcamera mee heeft......
We lopen nog even langs een soort beeldentuin van een houtsnijwerker, die daar ook zit. Best aardig, maar wel heel veel achterstallig onderhoud. En zijn werk is gruwelijk duur. Het ziet ernaar uit dat hij en zijn partner leven in een soort oude schoolbus (?) We zien nergens stromend water of een toilet..... Een echt kunstenaarspaar!

We zijn op tijd bij onze cottage om nog even op ons terras te genieten van de laatste zonnestralen. En Rein kookt bruine bonen met tomatensaus, met verse tomaten en gehakt.

Morgen (maandag) moeten we helaas alweer verder trekken! Wat een superplekje is dit toch.....
We gaan nu naar "off the map". Daar zal waarschijnlijk geen wifi zijn, dus ik denk dat mijn verslag weer een dagje overslaat.

• 08 Maart 2015 - 09:40

Jannie Bruinsma:

Wat een fantastische reis maken jullie. Leuk die verslagen te lezen.

• 08 Maart 2015 - 09:50

Aafke:

Hoi Marjolein en Rein, Vandaag de tijd gehad jullie verslag te lezen. Bij het lezen van de mooie verhalen en het zien van de mooie foto's genieten wij met volle teugen. Hoe moet het dan voor jullie zijn, die het zelf allemaal in het echie meemaken. :-) Groetjes.

• 08 Maart 2015 - 10:54

Helma Ruiters:

Hallo lieve mensen,

Rijden ze in Nieuw Zeeland links of rechts? In het geval van links dan is het dapper van Marjolein. Maar het is goed gegaan anders hadden wij niet zo'n uitgebreid verslag gekregen met weer prachtige foto's.
    Nu ik op de foto één houtsculpture heb gezien moet ik jullie wel even zeggen dat daar ontzettend veel tijd in is gaan zitten tijdens de bewerking. Ik heb zelf ook hout bewerkt evenals speksteen. De uren,dagen,weken,soms maanden die daarin gaan zitten!!!
    Groetjes en het allerbeste.
    Helma