12 -14: Greymouth - Kaikoura, 3 nachten Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Marjolein Urk - WaarBenJij.nu 12 -14: Greymouth - Kaikoura, 3 nachten Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Marjolein Urk - WaarBenJij.nu

12 -14: Greymouth - Kaikoura, 3 nachten Kaikoura

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

06 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

3/3
Met spijt in het hart dat we maar één nacht in dit superdeluxe Breakers mogen zitten, vertrekken we rond tienen om een vrij lange trip, dwars over het eiland heen, naar Kaikoura te maken.
We zijn na een half uurtje van de regen af. We rijden Reefton binnen, een leuk stadje, de eerste stad in NZ waar electriciteit was. En verder een van de stadjes die door de goudkoorts snel gegroeid zijn. Na Reefton doon we Lenky creek track voor een deeltje, (10 minuten) omdat Jan, de eigenaresse van Breakers, het bos zo mooi vindt. Nou ze heeft volkomen gelijk! Alles in dit bos is bedekt onder een dikke laag mos. Mooie plaatjes!
En verder rijden we via de bloedmooie Lewis-pass naar een zuidkust van het zuidereiland. In Kaikoura komen we voor drie dagen terecht bij The Point b&b, die ligt op het uiterste puntje van het peninsula (schiereiland) van Kaikoura.

4/3
Kaikoura is een erg toeristisch stadje, en dè uitvalsbasis voor allerlei activiteiten naar de grote zeevogels, dolfijnen, walvissen en pelsrobben.
Je kunt per vliegtuig, per helicopter, per boot en per kayak naar deze dieren toe.
Voor ons is in de reis inbegrepen het "zwemmen met dolfijnen". Dat wil zeggen, je gaat met een boot (kleine catamaran) met ongeveer 20 mensen in een half uur een groep dolfijnen opzoeken, en dan is het snel, met je vooraf aangetrokken wetsuit en duikbril met snorkel, het water in, en proberen een paar dolfijnen naar je toe te lokken om hopelijk even contact met ze te maken. Het unieke hieraan is dat het hier gaat om wilde dolfijnen. Je moet maar afwachten of ze interesse hebben.
We hebben geluk, we komen een school van zo'n 400 (!) dolfijnen tegen. De soort die hier leeft is de "dusky dolphin", de meest speelse en nieuwsgierige soort van alle dolfijnen. Het schijnt dat dit ook de enige soort is die een dubbele backflip maakt, gewoon voor de lol......En ze zijn zeker geïnteresseerd in ons! Ze komen in onze richting gezwommen. Snel van boord dus.
Helaas is het zwemmen veel te veel gevraagd voor mij. Ik maak erg benauwde momenten mee voor ik uitgeput weer in de boot klim. Reinder heeft de tijd van zijn leven. Hij kijkt goed waar hij de meeste dolfijnen ziet, en zwemt er snel heen, en ze zijn overal om hem heen! Hij tolt om zijn as en een paar doen hem na! Prachtig!
In totaal mogen we vier keer het water in. Na die eerste keer heb ik het nog even geprobeerd met een paar stevige drijfmiddelen en zonder snorkel. En dan op max. 3 meter van de boot. En zowaar, er kwamen dolfijnen op me af! Dus ook ik heb officieel "gezwommen" (gedreven) met dolfijnen. En Reinder? Die heeft in totaal wel zo'n honderd dolfijnen om zich heen gehad.....
De laatste keer zwem ik niet meer mee, maar ook kijken naar die dieren is fantastisch. Ze maken inderdaad enorme sprongen in de lucht, soms voorwaarts, soms achterwaarts. En ze zijn ook gek op deze catamaran als hij vaart. Als wij op huis koersen zwemmen ze nog een tijdje mee aan de voorkant.

We zijn vroeg in de middag terug in The Point, en ik heb twee uur slaap nodig om een beetje bij te komen van deze vermoeienissen. Intussen gaat Rein de punt van de peninsula beklimmen, en naar de plaatselijke robbenkolonie toe. Helaas, die zijn niet thuis. Slechts twee dieren zijn achtergebleven.

5/3
De volgende dag hebben we dus nòg een dag in Kaikoura. Dat is zo geregeld voor het geval wegens slecht weer/wind die dolfijnentocht op de eerste dag niet door kon gaan. Maar nu we dus een dag over hebben, besluiten we dan toch maar een whale-watching tour te gaan doen. Dat zit ons niet glad. Op het afgesproken uur kan de tocht niet doorgaan wegens plotseling intredende mist. We verplaatsen nog naar de middag, maar dan steekt er een wind op waardoor er een seasickness-waarschuwing wordt afgegeven. Daar hebben we allebei totaal geen trek in. Die whales hebben we in Zuid-Afrika al eens van een afstandje bekeken, en om ze dichterbij te mogen bekijken is nu kennelijk nog niet de bedoeling. Ooit komt dat nog.
We gaan een kijkje nemen bij een furseal colony, iets verderop aan de baai. En dàt is dan weer zó leuk! Er zijn allemaal jongen, en die oefenen hun zwemkunsten in kleine waterpoeltjes, terwijl ze stoeien met elkaar! En dan moeten ze hun moeder weer zien te vinden, wat nog een hele toer blijkt.....Zie de foto's!

Overmorgen gaan we verder over onze wederwaardigheden bij het Abel Tasman National Park.

Groeten Reinder en Marjolein.

• 06 Maart 2015 - 09:08

Bri:

WOW!
    Jullie reis lijkt me een opeenstapeling van hoogtepunten. Kunnen jullie dat wel aan?

• 06 Maart 2015 - 10:20

Froukje:

Dank je wel voor dit fijne, enthousiaste verslag. Ik geniet een beetje mee.
    xxx
    F.

• 06 Maart 2015 - 10:27

Cobie:

Zijn er ook foto's van Reinder met de dolfijnen? Dat moet er fantastisch uit hebben gezien!

Gr. Coob

• 06 Maart 2015 - 10:49

Mama:

Wat een geweldige reis is dit!! Prachtige foto's ook. Ik kijk iedere dag of er weer zo'n mooi verslag van jullie belevenissen te lezen is. Maar ik maak me toch wel een beetje zorgen over Marjolein.Jammer, dat je niet overal met 100 procent aan mee kan doen!! Liefs,Mama.

• 06 Maart 2015 - 11:09

Helma Ruiters:

Lieve mensen,
    Nieuw Zeeland is natuurlijk al lang ontdekt door toeristen maar ik denk dat je de blasé mensen niet tegenkomt. Klopt dat? Daar is het land te ruig en te echt voor.Wat zal jij Reinder genoten hebben en wat zal jij, Marjolein een teleurstelling te verwerken hebben gekregen. Maar....je hebt het meegemaakt en wie weet.....
    Prachtige foto's. Dank jullie wel
    Er is wat er is!!
    XXXXX hELMA

• 07 Maart 2015 - 06:28

Marjolein:

Hallo!
    Bedankt weer voor die leuke reacties!

En ik had me nog wel voorgenomen niet steeds te gaan reageren op de reacties ;D
    Maar ja, dit roept natuurlijk om antwoord, vooral de vraag van Helma.
    Het klopt, je ziet hier geen blasé toeristen, of mensen die zich van niemand iets aantrekken. Alle toeristen delen hun enthousiasme over het land, en het is zowel voor vakantiegangers als voor Nieuw Zeelanders heel gewoon om elkaar even vriendelijk aan te spreken. En dan gaat het al heel gauw over wat hier allemaal te zien valt...

Mam, het is niet anders. Ik heb wel geaccepteerd dat het zo is dat ik het noodgedwongen rustig aan moet doen. Ik probeer eruit te halen wat er wèl in zit. En dat is nog best véél in dit wonderschone land!

Liefs Marjolein.

• 07 Maart 2015 - 12:36

Zahra:

WoW Marjolein,

Wat een fantastische reis! Geniet ervan!
    En haal inderdaad wat er voor jou nu in zit.
    Veel iets,
    Zahra

• 08 Maart 2015 - 07:41

Jessica:

Wat een prachtig land....Geweldig al die dolfijnen.
    Pas wel goed op jezelf Mar.
    Liefs Watze en Jessica

• 09 Maart 2015 - 08:08

Maria Wolthuizen:

Hoi Marjolein,

Ik lees je verhalen met een grote glimlach op mijn gezicht! leuk om de foto's weer even ''terug'' te zien :)! Wat een geluk hadden jullie met de dolfijnen! Wij moesten het met een stuk of 10 doen!
    Geniet nog van alles wat jullie zullen zien!

Groetjes Maria